Een kind met dyscalculie heeft ernstige en hardnekkige problemen met (leren) rekenen. Dit heeft niets te maken met een gebrek aan intelligentie of motivatie. Dyscalculie is een leerstoornis. Om speciale begeleiding te krijgen, heeft je kind de diagnose dyscalculie nodig.
Leren rekenen
In de eerste jaren van het basisonderwijs oefenen kinderen de basisvaardigheden van het rekenen: optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Dit wordt opgeslagen in hun geheugen. Ze kunnen deze vaardigheden dan gebruiken als de rekenopgaven ingewikkelder worden. Heeft je kind dyscalculie, dan slaagt het er niet in om de rekenvaardigheden vlot aan te leren. Je kind kan dan rekenen en wiskunde niet goed begrijpen en loopt tegen allerlei dagelijkse problemen op. Je kind leert niet vlot omgaan met geld en heeft moeite met (leren) klokkijken.
Tijdig herkennen en begeleiden
Wanneer de school de dyscalculie niet op tijd herkent, kunnen leerkrachten twijfelen aan de capaciteiten van je kind. Ook worden de rekenproblemen dan niet op de goede manier aangepakt. Je kind heeft daardoor onnodig veel moeilijkheden bij wiskunde en bij andere vakken. Kinderen kunnen daardoor hun zelfvertrouwen verliezen, gespannen raken of faalangst krijgen. Het is dus erg belangrijk dat dyscalculie tijdig wordt herkend en dat scholen deze kinderen goed begeleiden.
Meer informatie over dyscalculie is te vinden op de website van de landelijke oudervereniging Balans.