Ga je met je kind op vliegreis, dan kan dit de nodige voorbereiding vragen.
Weigeren mag niet
Volgens de wet mag jullie boeking niet geweigerd worden omdat je kind een handicap heeft. Je kind mag alleen geweigerd worden als de veiligheid van de vlucht of van medepassagiers in gevaar komt. Of als het je kind tijdens de vlucht medisch behandeld moet worden. Bij twijfel mag de luchtvaartmaatschappij een officiële medische verklaring van een arts vragen.
Medische verklaring
Het kan nodig zijn om een medische verklaring mee te dragen voor je kind. Deze moet ingevuld en ondertekend door jullie huis- of kinderarts. Deze kun je nodig hebben bij bijvoorbeeld het meenemen van medicatie of een zuurstofapparaat. De luchtvaartmaatschappij kan je hier meer over vertellen.
Als je kind in een rolstoel zit
Je kunt twee hulpmiddelen gratis meenemen, een rolstoel valt hier ook onder. Wanneer je kind in een elektrische rolstoel zit, wordt deze altijd in het ruim bewaard. Zodra de rolstoel is ingecheckt kunnen jullie gebruik maken van een leenrolstoel van het vliegveld en eventueel een cabinerolstoel in het toestel zelf. Wanneer de rolstoel niet-elektrisch en inklapbaar is, kan hij mee tot aan het toestel. Het meenemen van een hulpmiddel moet je minstens 48 uur van tevoren aangeven bij de luchtvaartmaatschappij.
Als je kind een hulp-dier heeft
Ook een hulp-dier mag zonder extra kosten mee in de cabine. Er zijn wel landen waar dit verboden is. Vraag dit dus na voordat je boekt. Het meenemen van een hulp-dier moet je minstens 48 uur van tevoren aangeven.
Hulp van het personeel
Op het vliegveld zelf, kunnen jullie begeleid worden door het luchthavenpersoneel. Dit moet wel van tevoren aangevraagd worden. Bij het in- en uitstappen is het cabinepersoneel verplicht om jullie te helpen. Dit geldt ook voor het (ver)plaatsen van handbagage en het bewegen door de cabine om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Voor de verzorging van je kind ben je zelf verantwoordelijk. Een luchtvaartmaatschappij hoeft dit niet aan te bieden.